Przedszkole jest miejscem, gdzie dzieci bawią się i uczą. To pierwszy szczebel w drabinie edukacyjnej oraz wstęp do nauki w szkole podstawowej.
Niezwykle ważny jest dobry start dziecka w szkole. Warunkuje powodzenie w nauce. Dobry start przynosi dziecku zadowolenie, które z kolei jest ogromną motywacją do dalszej pracy.
Zapewnia uznanie w grupie rówieśniczej, ułatwia więc relacje społeczne. Dziecko staje się pewne siebie, ma wysoką samoocenę oraz pozytywny stosunek do nauki.
Rozpoczęcie nauki nie oznacza tego, że dzieci w ogóle się nie bawią. W I klasie zabawy są bardzo zbliżone do tych, jakie były w przedszkolu. Z czasem treść zabaw pogłębia się, wiele jest zabaw i gier zespołowych, w których role i reguły są już bardzo dobrze określone i powinny być przestrzegane.
Wiele dzieci rozpoczynających naukę ma trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, nie potrafią podporządkować się dyscyplinie szkolnej, wykazują mały stopień usamodzielnienia np. nie potrafią ubrać się, spakować tornistra, gubią zeszyty, przybory szkolne, tęsknią za domem i płaczą przy każdym rozstaniu z rodzicami. Dzieci te mimo prawidłowego rozwoju intelektualnego szybko zniechęcają się do nauki, doznają wielu niepowodzeń, a ich stosunek do szkoły staje się negatywny. Dlatego też bardzo ważne jest czy dziecko dojrzało do szkoły.
Dojrzałym do podjęcia nauki szkolnej jest dziecko, które osiągnęło taką wrażliwość i taki stopień rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego, który umożliwia mu przystosowanie do wymagań szkoły i kontynuowanie z powodzeniem nauki w klasie pierwszej.
Wrażliwość dziecka to jego ciekawość, zainteresowanie rysowaniem, liczeniem, literkami, czytaniem, to pierwsze próby pisania, to stałe pytania: jak to, po co, dlaczego? Przystosowanie do wymagań to podporządkowanie się poleceniom, wskazówkom i uwagom osób dorosłych – dziecko wie, że ono nie jest „najmądrzejsze” i że nie wszystko umie najlepiej – daje sobą kierować. Tylko takie dziecko korzysta z procesu nauczania.
Doświadczenie pokazuje, że dzieci bardzo różnią się między sobą pod względem przygotowania do szkoły. Różnice te wynikają z czynników wrodzonych, uwarunkowanych genetycznie, jak też z uwarunkowań środowiskowych.
Warunkiem dobrego startu w szkole jest nie tylko znajomość liter czy umiejętność czytania i pisania, na co rodzice zwracają największą uwagę. Zależy on od takich komponentów dojrzałości szkolnej jak:
Dziecko sześcioletnie gotowe do podjęcia obowiązku szkolnego powinno:
Dziecko dojrzałe do szkoły:
Dziecko 6-letnie przygotowujące się do nauki pisania i czytania powinno:
Dojrzałość fizyczna
O dojrzałości fizycznej decydują:
Dziecko sześcioletnie powinno być na tyle rozwinięte, aby poddać się systematycznemu wysiłkowi, z jakim wiąże się chodzenie do szkoły, siedzenie w ławce, odrabianie lekcji, przebywanie w grupie dzieci.
Edukacja szkolna jest wielkim dobrodziejstwem i radością dziecka pod warunkiem, że dziecko potrafi sprostać wymaganiom stawianym w szkole, dostosować się do warunków szkolnych, korzystać z nauki. Jeśli nie jest do tego gotowe, szanse na sukces i powodzenie są małe.
Należy pamiętać, iż każde dziecko jest inne, jest indywidualnością, jego rozwój nie zawsze musi być harmonijny. Dajmy dziecku CZAS i WSPARCIE!
pedagog
Hanna Bogusz
czy nasze dziecko jest gotowe do
Nasz gabinet psychologiczny znajduje się w miejscowości Zielonka w domu jednorodzinnym.
Graniczymy z miejscowościami z powiatu wołomińskiego, tj. Wołomin, Kobyłka, Marki, Ząbki a także Radzymin. Do skorzystania z naszych usług zapraszamy także mieszkańców najbliższych dzielnic Warszawy – Rembertów, Wawer i Praga.
Ośrodek Terapii i Rehabilitacji
ul. Wrzosowa 66
05-220 Zielonka / k. Warszawy