Hipoterapia jest jedną z form terapii wspomagającą główne formy terapii, takie jak terapia SI czy rehabilitacja pod okiem fizjoterapeuty. Stosuje się ją z sukcesami w pracy z dziećmi ze spectrum autyzmu.
Dzieci z autyzmem mają problem przede wszystkim z nawiązywaniem i rozwijaniem kontaktów międzyludzkich, prawidłowym rozwojem mowy, działaniem w schematach, a przede wszystkim dążą do utrzymania stałości środowiska, które je otacza, planu dnia czy rodzaju zabaw. Mogą mieć problemy z odbieraniem świata je otaczającego i rozumienia tego, co się z nimi dzieje.
Hipoterapia ma przede wszystkim na celu przywrócenie zdrowia i sprawności dziecka za pomocą konia, ale także jakości jego życia, poprzez naukę prostych czynności, tak aby mogło poradzić sobie w życiu codziennym. Ważniejsze w takiej terapii jest przybliżenie dziecku otaczającego je świata, nauczenia radzenia sobie z prostymi czynnościami, niż nauka liczenia czy pisania.
Koń jako terapeuta sprawdza się bardzo dobrze, przede wszystkim ze względu na to, że dzieci traktują takie zajęcia jako przyjemność i mile spędzony czas na zabawie, a nie kolejną przykrą wizytę u lekarza. Dzięki temu, dziecko samo zabiega o kontakt z koniem, a terapia jest efektywniejsza. Może ona przynieść przy regularnym stosowaniu wiele korzyści w szerokim zakresie ich funkcjonowania.
Dzieci z autyzmem bardzo często nie potrzebują, a przez to nie poszukują kontaktu z otaczającym je światem i ludźmi. Zamykają się w swojej rzeczywistości, z której bardzo ciężko je wydostać. Okazuje się, że praca z koniem jest tak niestandardową formą terapii, iż często takie dzieci zaczynają szukać z nim kontaktu. Ciepło konia, jego zapach, ruch mięśni podczas stępa, wydawane dźwięki są czymś nowym i ciekawym.
Dziecko otwiera się na płynące do niego nowe bodźce. Całe jego ciało podczas jazdy, każdy staw i mięsień są stymulowane. Żadne z ćwiczeń na rehabilitacji w sali nie może odtworzyć bodźców płynących podczas zajęć z koniem. Jeśli dziecko wykazuje chęć kontaktu z nami i z koniem, jest to naszym sukcesem.
Ruch konia podczas stępa odwzorowuje ruch człowieka podczas chodzenia. Jest to bardzo dobre ćwiczenie dla dzieci z problemami z koncentracją i równowagą. Utrzymanie prawidłowej pozycji na koniu, wymaga od dziecka skupienia i pracy mięśni całego ciała. Wpływa to wspaniale na koordynację ruchową, poznawanie schematu ciała czy koordynację oko-ręka. Dziecko natomiast nieświadomie ćwiczy podczas zajęć, nie odczuwając tego jako przymusu.
W wielu publikacjach odnotowano pozytywny wpływ hipoterapii na dzieci z autyzmem. Wykazywano między innymi poprawę koncentracji, orientacji w przestrzeni czy poprawę rozwoju mowy. Nie wiadomo czy autyzm można wyleczyć, lecz można dzisiaj na pewno powiedzieć, że hipoterapia bardzo korzystnie wpływa na chore dzieci. Regularnie jej stosowanie daje bardzo dobrze skutki i warto zapewnić swojemu dziecko tak niestandardowe i ciekawe zajęcia.
Magda Guz
Hipoterapeuta
29 marca 2013Nasz gabinet psychologiczny znajduje się w miejscowości Zielonka w domu jednorodzinnym.
Graniczymy z miejscowościami z powiatu wołomińskiego, tj. Wołomin, Kobyłka, Marki, Ząbki a także Radzymin. Do skorzystania z naszych usług zapraszamy także mieszkańców najbliższych dzielnic Warszawy – Rembertów, Wawer i Praga.
Ośrodek Terapii i Rehabilitacji
ul. Wrzosowa 66
05-220 Zielonka / k. Warszawy