Nasz gabinet zajmuje się całościową terapią zespołu Aspergera oraz innych zaburzeń rozwojowych.
Zespół Aspergera (ZA)
Zaburzenie to charakteryzuje się podobnymi nieprawidłowościami w zakresie interakcji międzyludzkich jak w autyzmie. Pojawiają się także stereotypowe zachowania oraz stały zakres zainteresowań i aktywności. Przy Zespole Aspergera nie występuje opóźnienie ani upośledzenie rozwoju języka ani funkcji poznawczych. Dzieci ze zdiagnozowanym ZA mają inteligencję w normie, mogą natomiast być niezdarne. Stan ten występuje 8 razy częściej u chłopców niż u dziewczynek. Są przypuszczenia, iż część rozpoznań Zespółu Aspergera może być łagodną formą autyzmu.
Zespół Aspergera rozpoznaje się u dzieci, biorąc pod uwagę fakt niewystępowania ogólnego opóźnienia rozwoju języka i funkcji poznawczych, ale także obserwowanie nieprawidłowych interakcji społecznych. Bierze się pod uwagę także występowanie stereotypowych zachowań.
Autyzm
Jest to całościowe zaburzenie, które charakteryzuje się nieprawidłowym rozwojem. Pojawia się ono przed 3 rokiem życia. Występuje w nim nieprawidłowe funkcjonowanie we wszystkich trzech sferach, do których zaliczamy: interakcje społeczne, komunikacja oraz organiczony, często powtarzający się zakres zachowań. Autyzm częściej występuje u chłopców niż u dziewczynek.
Odstępstwa od normy rozwoju u dzieci autystycznych pojawiają się przed 3 rokiem życia. Możemy spodziewać się zawsze występujących zmian jakościowych w funkcjonowaniu w społeczeństwie. Dzieci autystyczne mają problem z odbieraniem sygnałów innych osób, co objawia się brakiem reakcji na uczucia innych ludzi bądź brak zmiany zachowania w zależności od społecznego kontekstu. Mają problem z wykorzystaniem sygnałów społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych.
Dzieci autystyczne często zachowują się w sposób schematyczny, często objawiają się u nich stereotypowe wzorce zachowań. Powoduje to narzucanie w życiu rutyny w codziennym funkcjonowaniu.
Dzieci z diagnozą autyzmu często charakteryzuje także szereg innych problemów, do których moga należeć fobie, zaburzenia snu czy odżywania. Mogą występować także napady złości i agresji.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej – ADHD
Zaburzenie rozwojowe, jakim jest zespół nadpobudliwości psychoruchowej ADHD rozpoznaje się na podstawie jednego z dwóch podstawowych zestawów kryteriów diagnostycznych:
Różnią się one opisem objawów z zakresu zaburzeń koncentracji uwagi, nadruchliwości i impulsywności, które towarzyszą dzieciom z ADHD.
Dzieci z ADHD mają kłopoty ze skupieniem i utrzymaniem uwagi, co sprawia, że trudno jest im się skoncentrować na wykonywanym zadaniu. Brak dostatecznie wykształconej wybiórczości uwagi powoduje to, że dziecko nie potrafi wyselekcjonować z dochodzących bodźców najważniejszego i to właśnie na nim skupić swoją uwagę.
Nadruchliwość u dzieci z ADHD objawia się potrzebą bycia w ruchu, nieumiejętnością długiego przebywania w jednym miejscu, a także „niepokojem w obrębie miejsca siedzenia”.
Nadmierna impulsywność związana jest z niemożnością powstrzymania reakcji na impuls, co skutkuje obniżoną samokontrolą i słabszą zdolnością przewidywania. Poza tym dzieci z ADHD mają zaburzoną percepcję czasu. ADHD często (50-80%) towarzyszą zaburzenia zachowania. W wyniku dużego napięcia emocjonalnego i nieradzenia sobie z wymaganiami otoczenia dzieci z ADHD mogą przejawiać agresję impulsywną np. w postaci wybuchów złości czy przeciwstawiania się.
Warto pamiętać, że objawy ADHD nie są winą dziecka, rodziców ani nauczycieli.
Jeśli jesteś zainteresowany terapią Twojego dziecka w naszym gabinecie, zapraszamy do kontaktu telefonicznego bądź mailowego. Jesteśmy do Twojej dyspozycji.
Nasz gabinet psychologiczny znajduje się w miejscowości Zielonka w domu jednorodzinnym.
Graniczymy z miejscowościami z powiatu wołomińskiego, tj. Wołomin, Kobyłka, Marki, Ząbki a także Radzymin. Do skorzystania z naszych usług zapraszamy także mieszkańców najbliższych dzielnic Warszawy – Rembertów, Wawer i Praga.
Ośrodek Terapii i Rehabilitacji
ul. Wrzosowa 66
05-220 Zielonka / k. Warszawy