Zespół Aspergera jest zaburzeniem pojawiającym się u 4 do 7 dzieci na 1000. Prawie 80% zdiagnozowanych dzieci to chłopcy. Stanowi to coraz szerszy problem społeczny i warto się do tego przygotować. Według niektórych źródeł częstość występowania rośnie, według innych tylko zwiększa się skuteczność wykrywania.
Co nazywamy Zespołem Aspergera (ang. Asperger syndrome)?
Jest to całościowe zaburzenie rozwoju. Według klasyfikacji DSM-IV-TR1 (na świecie używane są dwie) Zespół Aspergera jest jednym z zaburzeń w sferze rozwoju obok autyzmu, zaburzeń Retta, dziecięcych zaburzeń dezintegracyjnych oraz zaburzeń rozwojowych, nie ujętych w innych kategoriach diagnostycznych. Jest więc traktowane jako osobne zaburzenie. Według ICD-10 Zespół Aspergera jest jedną z postaci autyzmu.
Kiedy został odkryty?
Zespół Aspergera został odkryty w 1944 roku przez Hansa Aspergera (psychiatrę). Zauważył dzieci, które posługiwały się mową, jednak miały duże trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych. Wiązało się z brakiem empatii i zaburzeniem w okazywaniu własnych emocji. Objawom towarzyszyły również inne problemy takie jak np. niezdarność ruchowa, trudności w rozumieniu społecznych norm, pochłoniecie własnymi, nieraz dziwacznymi zainteresowaniami oraz specyficzny sposób mówienia (język perfekcyjny, sztuczny, pedantyczny).
Jakie są jego przyczyny?
Nie wiadomo jakie są dokładne przyczyny Zespołu Aspergera. Podejrzewa się, że mogą to być zaburzenia genetyczne, uszkodzenia mózgu, choroby w trakcie ciąży i tuż po porodzie.
Jak postawić diagnozę?
Diagnoza Zespołu Aspergera jest bardzo trudna. Bywa mylony z innymi zaburzeniami. Postawie diagnozy wymaga analizy języka dziecka, oceny czynnościach poznawczych, kontaktów społecznych oraz stereotypowych zachowań.
Kryteria diagnostyczne:
I Rozwój intelektualny, rozwój mowy, rozwój czynności poznawczych – przebieg prawidłowy
II Interakcje społeczne – (Nieprawidłowości w co najmniej w dwóch obszarach) niedostateczne wykorzystanie kontaktu wzrokowego, wyrazu twarzy, postawy ciała i gestów do odpowiedniego regulowania interakcji społecznych, niedostateczny (odpowiednio do wieku umysłowego i mimo licznych okazji) rozwój związków rówieśniczych obejmujących wzajemnie podzielane zainteresowania, czynności i emocje, brak odwzajemniania społeczno-emocjonalnego przejawiający się upośledzeniem lub odmiennością reagowania na emocje innych osób, albo brakiem modulacji zachowania odpowiedniego do kontekstu społecznego, albo słaba integracja zachowań społecznych, emocjonalnych i komunikacyjnych, brak spontanicznej potrzeby dzielenia z innymi osobami radości, zainteresowań lub osiągnięć (np. brak pokazywania, przynoszenia lub podkreślana wobec innych osób przedmiotów swego indywidualnego zainteresowania).
III Stereotypowe zachowania – ograniczone, powtarzające się i stereotypowe wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności (co najmniej jeden obszar) pochłonięcie jednym lub licznymi stereotypowymi zainteresowaniami o nieprawidłowej treści lub stopniu zogniskowania uwagi, albo jednym lub więcej zainteresowaniami nieprawidłowymi z powodu swej intensywności i ograniczenia, choć nie z powodu treści i stopnia zogniskowania uwagi, kompulsywne przywiązanie do specyficznych, niefunkcjonalnych czynności rutynowych i zrytualizowanych, stereotypowe i powtarzające się manieryzmy ruchowe, obejmujące albo stukanie lub kręcenie palcami, albo złożone ruchy całego ciała, koncentracja na cząstkowych lub niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów służących do zabaw (kolor, dotykowe cechy powierzchni lub dźwięki i wibracje, jakie wytwarzają).
Ponadto osoby z Zespołem Aspergera czasem charakteryzuje:
Jak postępować z dzieckiem z ZA?
Agnieszka Idźkowska-Guz – psycholog
Jeśli chcesz uzupełnić swoją wiedzę, przeczytaj także:
Nasz gabinet psychologiczny znajduje się w miejscowości Zielonka w domu jednorodzinnym.
Graniczymy z miejscowościami z powiatu wołomińskiego, tj. Wołomin, Kobyłka, Marki, Ząbki a także Radzymin. Do skorzystania z naszych usług zapraszamy także mieszkańców najbliższych dzielnic Warszawy – Rembertów, Wawer i Praga.
Ośrodek Terapii i Rehabilitacji
ul. Wrzosowa 66
05-220 Zielonka / k. Warszawy