Porady on-line

Zapisz się na porady on-line i porozmawiaj z nami bez
wychodzenia z domu.

Psychologia

Coaching jako narzędzie dla zmagania się z generacją pokolenia Y

Co to jest pokolenie Y? Tak naukowcy i badacze społeczni określają pokolenie osób, które urodziły się w Polsce po 1978 roku i dorastały otoczone dobrodziejstwami nowych technologii. Dlaczego w ogóle zaproponowano takie wyróżnienie i nadanie specjalnej nazwy temu pokoleniu?

Ponieważ coraz wyraźniej można zauważyć różnice w podejściu do życia zawodowego i prywatnego oraz kierowanie się innymi wartościami u osób z tego pokolenia oraz wynikające z tego problemy na rynku pracy. Wynika to z zupełnie innych warunków w jakich generacja Y dorastała:

  • stały dostęp do nowych technologii,
  • wyższy standard życia, konsumpcjonizm,
  • różnorodność możliwości wyboru edukacji i ścieżki zawodowej (większa liczba szkół i uniwersytetów, wiele specjalizacji),
  • większa mobilność i otwartość na inne kultury – podróżowanie, dostęp do informacji ze świata poprzez Internet, kontakt z ludźmi z całego świata,
  • szybsze tempo życia – nastawienie na bycie elastycznym, częste zmiany: miejsca zamieszkania, pracy, brak stabilności,
  • nowe podejście do życia, nastawienie na samorealizację, promowanie indywidualizmu i dążenia do ciągłego podnoszenia kwalifikacji, ciągłego rozwoju

 

Problem jaki obecnie się pojawia na rynku pracy, to jak efektywnie zarządzać nowym pokoleniem? Ponieważ spora część osób z tego pokolenia jest obecnie na początku swojej kariery zawodowej, obecni pracodawcy mają problem z dopasowaniem swoich nawyków związanych ze stylem zarządzania do młodych pracowników. Okazuje się, że styl zarządzania, który jak dotąd stosowali: najczęściej dyrektywny i mocno zhierarchizowany, już się nie nadaje. Młody pracownik jest pewny siebie, wie na co go stać i wymaga od pracodawcy odpowiedniego docenienia jego umiejętności oraz wykonania tego we właściwy sposób. Podczas gdy pracodawcy często wydaje się, że wystarczy przydzielić zadania, wyjaśnić jak je wykonać, i udzielać reprymendy, jeśli te zadania nie są zrealizowane. Według E. Brzezińskiej i A. Paszkowskiej-Rogacz, kiedyś wystarczało aby pracodawca skutecznie kontrolował pracę swoich podwładnych, ponieważ miał wystarczający autorytet wynikający z jego wiedzy i stanowiska. Tak było w latach 70ych i 80ych. Nieco później, w latach 90ych, z nastaniem kapitalizmu i wzrostem liczby możliwości znalezienia zatrudnienia, pracownicy bez większych problemów mogli zmienić pracodawcę. Zaczęto więc zwracać uwagę na poprawę atmosfery w środowisku pracy. Obecnie to również nie wystarcza. Pracownik pokolenia Y znacznie się różni od pracownika poprzednich pokoleń:

 

„Postawa pracowników pokolenia Y jest zupełnie odmienna. Mówi się o nich, że są młodzi, sprytni i zuchwali. Uważają, że nie muszą się uczyć, zadawać pytań, uzupełniać kwalifikacji. Po prostu mogą się włączyć w każdej chwili w „grę”, która nazywa się praca. Nie podporządkowują się standardom. Uważają, że mogą zmienić zastany porządek w pracy w jeden dzień. Brak im cierpliwości, pokory i szacunku dla hierarchii służbowej? Fragment książki: E. Brzezińska, A. Paszkowska-Rogacz, Człowiek w firmie, bez obaw i z ochotą, Difin, Warszawa 2009

 

Powyższa ocena jest dość surowa. Natomiast istnieje sposób, aby skutecznie zarządzać nowym pokoleniem, bez wchodzenia w konflikty i prowokowania sytuacji stresowych. Skutecznym narzędziem zarządzania młodymi pracownikami jest bardzo popularny i ostatnio modny coaching.

 

Aby lepiej zrozumieć dlaczego właśnie coaching jest odpowiednim narzędziem zarządzania dla pokolenia Y, poniżej przedstawię jakie wymagania ma obecnie młody pracownik wobec pracodawcy:

  • dobry wizerunek pracodawcy,
  • wiele możliwości rozwoju (szkolenia, podnoszenie kwalifikacji),
  • wpływ na kształt firmy,
  • swoboda w działaniu,
  • jasno określona ścieżka kariery i powiązany z tym jasny system wynagrodzeń,
  • relacja partnerska pomiędzy przełożonym i współpracownikiem,
  • zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym,
  • częsta i obiektywna ocena pracy,
  • dynamizm i różnorodność,
  • szacunek wobec osoby i czasu.

 

Czym natomiast jest coaching: Coaching jest procesem, którego celem jest wzmocnienie Uczestnika oraz wspieranie Go w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany. To, co należy zmieniać, powinien odkryć sam Uczestnik coachingu, opierając się na własnych, przemyśleniach, wnioskach i zasobach. Istnieje kilka odmian i rodzajów coachingu, ten o którym mowa w tym artykule to tzw.: coaching biznesowy, czyli wykorzystywany w miejscu pracy.

 

Przechodząc do sedna sprawy, dlaczego coaching jest odpowiednim narzędziem dla zarządzania pokoleniem Y:

  • oparty na partnerstwie, a nie dyrektywności,
  • motywuje do nauki i rozwoju, a nie zmusza do niej,
  • jego założeniem jest szacunek wobec drugiej osoby i poszanowanie wartości,
  • jego głównym efektem jest rozwój pracownika,
  • skupia uwagę pracownika na osiąganiu celów,
  • dostarcza bieżących informacji zwrotnych,
  • pracownik świadomie uczestniczy w procesie dokonywania zmian.

 

Oto dlaczego coaching staje się coraz popularniejszy w miejscach pracy. Młodym pracownikom o wiele bardziej odpowiada taki styl zarządzania, zgodny z ich oczekiwaniami oraz dopasowany do wartości, którymi się kierują na co dzień. Dlatego warto się zastanowić, czy obecny styl zarządzania w Twojej firmie posiada cechy coachingu?

 

oprac. Katarzyna Paczyńska psycholog

 

Źródła:

E. Brzezińska, A. Paszkowska-Rogacz, Człowiek w firmie, bez obaw i z ochotą, Difin, Warszawa 2009

25 października 2013

Spis artykułów

Potrzebujesz terapii?
Wybierz odpowiednią:

Nasza lokalizacja

Nasz gabinet psychologiczny znajduje się w miejscowości Zielonka w domu jednorodzinnym.
Graniczymy z miejscowościami z powiatu wołomińskiego, tj. Wołomin, Kobyłka, Marki, Ząbki a także Radzymin. Do skorzystania z naszych usług zapraszamy także mieszkańców najbliższych dzielnic WarszawyRembertów, Wawer i Praga.

Sprawdź, jak dojechać >

Ośrodek Terapii i Rehabilitacji
ul. Wrzosowa 66
05-220 Zielonka / k. Warszawy