Dzieci mają dostęp do komputera już od najmłodszych lat – kontrowersyjną kwestią jest natomiast to czy powinny w ogóle mieć do niego dostęp, a jeśli tak to w jakim stopniu?
Możecie być pewni, że Wasze dzieci i tak będą się garnęły do komputera, dlatego nie ma sensu im tego zakazywać. Możecie natomiast spróbować przekształcić „wroga” w „sprzymierzeńca”.
Do około 9 roku życia dostęp do komputera powinien być ograniczony i pozostawać pod Waszą kontrolą.
Pisząc „kontrola” mam na myśli wyznaczenie ram czasowych – np.: max 1-2 dziennie przed komputerem. Najważniejszymi zadaniami rozwojowymi w tym okresie są: rozwój funkcji motorycznych i sprawności ruchowej, nauka pisania, nauka funkcjonowania w grupie rówieśników, zawieranie pierwszych przyjaźni. Nie we wszystkim dostęp do Internetu będzie pomocny. W czym zatem będzie przydatny?
Istnieje sporo stron internetowych z quizami czy zabawami przyrodniczymi i matematycznymi dla dzieci, które możecie próbować zaproponować Waszemu dziecku na deszczowe, nudne wieczory. Internet jest też Waszą kopalnią pomysłów na zabawy z Waszym dzieckiem. W wczesnym wieku szkolnym zabawa jest głównym sposobem rozwijania umiejętności społecznych dziecka. Poprzez zabawę dzieci uczą się przestrzegania zasad, poznają role społeczne. Wystarczy tylko zaprzyjaźnić się z wyszukiwarką internetową, żeby znaleźć coś dla Was i Waszego dziecka i jak najwięcej bawić się w domu lub na dworze.
Między 10-13 rokiem życia można stopniowo zmniejszać kontrolę nad czasem spędzanym przez Wasze dziecko przed komputerem. Na tym etapie najważniejszy jest rozwój społeczny, emocjonalny oraz moralny. W tym czasie kształtują się odpowiednie postawy wobec otoczenia i innych, oraz powstają fundamenty przyszłego systemu wartości. Ważne jest też osiąganie niezależności osobistej. Zadbajcie o to aby Wasze dziecko stawało się coraz bardziej samodzielne:
W wieku dorastania, czyli między 13 a 18 rokiem życia, najważniejsza dla Waszego dziecka jest akceptacja ze strony rówieśników oraz akceptacja samego siebie (wyglądu, zachowania). Wasze dziecko jest już samodzielne, dlatego możecie zostawić wolny dostęp do komputera i Internetu. Natomiast Waszą główną rolą pozostaje uważna obserwacja zachowań Waszego dziecka. Jeśli zauważycie jakiekolwiek zmiany, które wydadzą się Wam niepokojące – powinniście reagować, mając na uwadze wszelkie niebezpieczeństwa związane z dostępem do Internetu.
Jak zatem w wieku nastoletnim Internet może okazać się pomocny?
Korzystanie z portali społecznościowych może być pośrednim wyrazem akceptacji dla Waszego dziecka – to że ktoś polubi jego post, może mieć pozytywny wpływ na własny obraz siebie. Ważne jest jedynie zachowanie równowagi pomiędzy kontaktami „na żywo” a tymi za pośrednictwem portali. Możecie też, za pośrednictwem Internetu, dzielić się z Waszym dzieckiem informacjami o wydarzeniach kulturalnych, podsyłać linki do artykułów, blogów czy stron, które Waszym zdaniem mogą zainteresować Wasze dziecko i pomóc mu rozwijać własne pasje. W ten sposób zacieśnicie więź pomiędzy Wami i Waszym dzieckiem, która często bywa nadszarpnięta w okresie dorastania.
Internet może być Waszym sprzymierzeńcem. Może Was inspirować do podejmowania różnorodnych aktywności z Waszym dzieckiem, może wspomagać rozwój Waszego dziecka, pomagać mu przechodzić przez kolejne etapy rozwoju. Ważne jest aby nie zabraniać dziecku korzystania z Internetu. Internet jest Waszym narzędziem, i to Wy decydujecie jak go wykorzystacie – dlatego wykorzystujcie go tak, aby był narzędziem wspomagającym rozwój Waszego dziecka.
Katarzyna Paczyńska
psycholog
20 lutego 2014Nasz gabinet psychologiczny znajduje się w miejscowości Zielonka w domu jednorodzinnym.
Graniczymy z miejscowościami z powiatu wołomińskiego, tj. Wołomin, Kobyłka, Marki, Ząbki a także Radzymin. Do skorzystania z naszych usług zapraszamy także mieszkańców najbliższych dzielnic Warszawy – Rembertów, Wawer i Praga.
Ośrodek Terapii i Rehabilitacji
ul. Wrzosowa 66
05-220 Zielonka / k. Warszawy