Rodzic, który zna przyczyny zaburzeń koncentracji i stara się je eliminować poprzez metody wychowawcze, może również pomóc dziecku wykonując z nim regularnie ćwiczenia. Umiejętność skupienia uwagi, podobnie jak wszystkie inne zdolności umysłu, poddaje się bowiem treningowi. Ćwiczenia te powinny być jak najbardziej urozmaicone. Nie może ich być za wiele i powinny być rozsądnie wplecione w codzienny rytm zajęć. Zapraszamy do zapoznania się z prostymi ćwiczeniami udoskonalającymi koncentrację u dzieci.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ
Ćwiczenie 1
Porównywanie obrazków i wyszukiwanie różnic między nimi.
Ćwiczenie 2
Układanie puzzli, klocków np. Jenga.
Ćwiczenie 3
Łączenie kropek – powstawanie konturu obrazka.
Ćwiczenie 4
Labirynty – odnajdywanie drogi w labiryncie, a także ich samodzielne rysowanie.
Ćwiczenie 5
Kolorowanie „punktowców”.
Ćwiczenie 6
„Co tam jest?”
Zabawa polegająca na opisywaniu z pamięci tego, co się znajduje w drugim pokoju. Potem sprawdzamy.
Ćwiczenie 7
Przypominanie sobie szczegółów wyglądu osób znajdujących się w innym pomieszczeniu. Sprawdzamy.
Ćwiczenie 8
Próba odgadnięcia – tylko na podstawie dotyku (oczy zamknięte) nazwę jednego spośród kilku przedmiotów znajdujących się w pudełku. W chwili dotykania przedmiotu powinno się jednocześnie go opisywać, aż do chwili, kiedy będzie się gotowym żeby powiedzieć, co to jest.
Ćwiczenie 9
Odszyfrowywanie. Różne znaki oznaczają zaszyfrowane litery. Zadanie polega na odszyfrowaniu ich. Czasem układają się one w słowa, częściej nie, co jest trudniejsze.
Ćwiczenie 10
Wyszukiwanie powtarzających się liczb/wyrazów w ciągach liczbowych/wyrazowych np.:
12, 24, 26, 47, 12, 76, 23, 12, 89, 15, 12, 19, 21, 35, 12, 88, 77, 12, 63, 12, 101, 124, 12, 172…
125, 324, 443, 165, 324, 587, 555, 324, 987, 687, 324, 876, 324, 987, 768, 324, 777, 234, 666…
ananas, los, oko, nos, los, kos, kasa, las, most, los, tost, lot, los, kasa, masa, los…
Ćwiczenie 11
Dobieranie odpowiedniego słowa, które najbardziej kojarzy się z wymienionymi pojęciami np.:
Ćwiczenie 12
Tworzenie nowych wyrazów z wyrazu bazy, tj układanie z liter jednego długiego wyrazu, jak największej liczby innych wyrazów w określonym czasie np. 3 min:
KRASNOLUDEK
(lud, ludek, kosa, osa, los, kos, kra, nos, udko, rano, kora, deko, nuda, lok, rak, itd.)
Propozycje wyrazów bazowych: telegram, pierwiosnek, krokodyl, krakowianka, matematyka.
Ćwiczenie 13
Anagramy czyli te same litery – inne wyrazy
Wypisujemy wyrazy, a zadaniem dziecka jest ułożenie z liter danego wyrazu innego słowa np.:
Ćwiczenie 14
Wspólne czytanie z dzieckiem (przynajmniej 20 minut dziennie), a następnie rozmowa na temat przeczytanych treści. Zadawanie pytań: o głównego bohatera, kto jeszcze występuje w opowiadaniu, jakie miał przygody, która była najciekawsza, jak inaczej mogło się zakończyć opowiadanie itp.
Ćwiczenie 15
Zabawa w „państwa – miasta”
LITERA | PAŃSTWO | MIASTO | KOLOR | ROŚLINA | ZWIERZĘ |
B | Brazylia | Bydgoszcz | błękitny | buk | byk |
A | Argentyna | Amsterdam | amarantowy | asparagus | anakonda |
R | Rosja | Rawa Mazowiecka | rudy | rabarbar | rak |
… | |||||
Podane ćwiczenia mogą być inspiracją do tworzenia własnych, dopasowanych do potrzeb Państwa dzieci i poprawiające koncentrację.
psycholog – Małgorzata Niedzieska
25 lutego 2016Nasz gabinet psychologiczny znajduje się w miejscowości Zielonka w domu jednorodzinnym.
Graniczymy z miejscowościami z powiatu wołomińskiego, tj. Wołomin, Kobyłka, Marki, Ząbki a także Radzymin. Do skorzystania z naszych usług zapraszamy także mieszkańców najbliższych dzielnic Warszawy – Rembertów, Wawer i Praga.
Ośrodek Terapii i Rehabilitacji
ul. Wrzosowa 66
05-220 Zielonka / k. Warszawy