Osoby ze zdiagnozowanym ADHD nie są jednakowe. Mogą o tym świadczyć ich problemy, których doświadczają, np. problem z koncentracją, problem ze skupieniem się na jednej rzeczy w danym momencie, problem nadmiernej ruchliwości, problemy z zastanowieniem się przed wykonaniem jakiejś czynności, problem z pilnowaniem swoich rzeczy i zarządzaniem własnym czasem i problem z nauką w szkole.
Terapeuci pracujący z dziećmi z tymi problemami, używają różnych terminów, w zależności od tego który z problemów wymienionych wcześniej sprawia dziecku najwięcej problemów. Można zatem wyróżnić ADD (zaburzenia uwagi) i ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi). Dzieci te mają inne problemy.
Dzieci z deficytem uwagi mają problem przede wszystkim ze skupianiem się i utrzymaniem uwagi (czyli nieuwaga i łatwość rozpraszania się). Dla innych dzieci największym problemem jest nadmierna aktywność fizyczna, w momentach kiedy nie jest wskazana czyli nadruchliwość i impulsywność – czyli działanie pod wpływem chwili, bez zastanowienia się. Zdarzają się także dzieci, u których występują oba te problemy, co nazywamy wtedy mieszanym typem zaburzenia.
NIEUWAGA, NADRUCHLIWOŚĆ, IMPULSYWNOŚĆ
Pierwszym problemem tych dzieci jest nieuwaga, czyli problem ze skupieniem uwagi. Wpływa to na wiele rzeczy, np. rozpoczęcie czy skończenie zdania wymaga od takiego dziecka więcej czasu. Dzieci takie mają problem ze stosowaniem się do poleceń i często nie wiedzą jak mają wykonać pewne czynności. Skupienie na czymś uwagi przed dłuższy czas wymaga od nich dużego wysiłku, a jeśli im się to nie udaje, są złe i sfrustrowane.
Dzieci z ADHD bardzo często się rozpraszają. Nie potrafią myśleć o jednej rzeczy. Wszystko co dzieje się wokół nich, jest bodźcem który powoduje rozpraszanie.
Najbardziej zauważalnym problemem jest nadruchliwość. Dzieci takie nie lubią spędzać dni w domu. Chcą być cały czas w ruchu. Kiedy są zmuszone do przebywania w jednym miejscu przed dłuższy czas, denerwują się. Zdarzają się dzieci, które cały czas mówią, nie dopuszczając do głosu nikogo innego. Sprawia im dużą trudność uspokojenie się.
Kolejną rzeczą jaką możemy zaobserwować u naszych bohaterów artykułu, jest impulsywność. Dzieci często robią, zanim myślą. Nie słuchają do końca poleceń nauczycieli czy rodziców. Często dopiero później reflektują się i są świadome swoich zachowań.
Nie możemy winić dzieci z ADHD także za brak organizacji i gubienie swoich rzeczy. Dotrzymywanie terminów czy wykonywanie swoich obowiązków sprawa im dużą trudność. Nie potrafią w odpowiedni sposób kontrolować czasu, a tym bardziej go sobie zorganizować.
Dzieci które są zdolne, ale mają ADHD mają trudności w uczeniu się. Wynika to ze wszystkich problemów, omówionych powyżej. Często nauczyciel czy rodzic musi poświęcić im więcej czasu, pomagając w odrobieniu pracy domowej czy nauki. Dobrze, jeśli dziecko ma dodatkowego nauczyciela-specjalistę, który pomaga mu w dziedzinach, w których sobie nie radzi.
Jeśli Twoje dziecko ma takie problemy, zapraszamy do kontaktu z naszym psychologiem dziecięcym, który na pewno pomoże i zaproponuje formy pomocy odpowiednie dla Twojego dziecka. Nie bagatelizuj problemów swojego dziecka, ponieważ mogą się one przerodzić w tylko większe.
25 września 2014
Nasz gabinet psychologiczny znajduje się w miejscowości Zielonka w domu jednorodzinnym.
Graniczymy z miejscowościami z powiatu wołomińskiego, tj. Wołomin, Kobyłka, Marki, Ząbki a także Radzymin. Do skorzystania z naszych usług zapraszamy także mieszkańców najbliższych dzielnic Warszawy – Rembertów, Wawer i Praga.
Ośrodek Terapii i Rehabilitacji
ul. Wrzosowa 66
05-220 Zielonka / k. Warszawy